Francie se chystá koupit třetí katapultovací dráhu s elektromagnetickým katapultovacím systémem (EMALS) pro svou letadlovou loď nové generace, známou jako Porte-Avions Nouvelle Génération (PANG).
Ambice projektu jsou skutečně nemalé a PANG je znatelně větší plavidlo než současná letadlová loď Charles de Gaulle. Je vybavené modernějšími systémy, schopností provozovat nejnovější generaci bojových letounů, především NGF (Next Generation Fighter) v rámci programu FCAS. Na palubě by mohlo operovat až 30 až 32 letounů NGF, doplněných bezpilotními prostředky a vrtulníky.
Na úrovni americké třídy Gerald R. Ford
Navrhované financování pokryje třetí systém EMALS a datově orientovanou modernizaci systému řízení boje plavidla, který bude integrovat operační data v reálném čase napříč lodními systémy, uvádí se v návrhu obranného rozpočtu na rok 2026. Tato akvizice je součástí širšího plánu Francie vybavit svou budoucí vlajkovou loď pokročilou technologií katapultu vyrobenou v USA a podobnou té, která se používá na palubách letadlových lodí třídy Gerald R. Ford amerického námořnictva.
Po svém dokončení se PANG stane první francouzskou letadlovou lodí vybavenou plně elektromagnetickým katapultem, což bude znamenat zásadní posun od technologie parních katapultů používaných na palubě současné letadlové lodi Charles de Gaulle.
Co je EMALS
EMALS je pokročilá technologie pro katapultáž letadel vyvinutá společností General Atomics, která nahrazuje tradiční parní katapulty elektromagnetickým lineárním motorem. Systém umožňuje plynulejší zrychlení, snižuje namáhání draku letadla a disponuje vysokou kompatibilitou s širší škálou letadel, včetně dronů a stíhaček nové generace. Francouzská letadlová loď PANG bude vybavena třemi dráhami EMALS.
V rámci přípravy provedli francouzští a američtí inženýři testy kompatibility systému EMALS se stíhačkami Dassault Rafale M a bezpilotními bojovými letouny na testovacím polygonu Lakehurst amerického námořnictva v New Jersey.
Mezitím pokračuje ve Francii vývoj nové letadlové lodi. Společnost Naval Group zahájila první práce na modulech jaderných reaktorů a další infrastruktuře, přičemž se očekává, že výstavba bude zahájena během roku 2026.
Výkladní skříň evropského obranného průmyslu
Francie je jedinou zemí Evropské unie, která provozuje jadernou letadlovou loď. Její současná vlajková loď Charles de Gaulle (R91) slouží od roku 2001 a je považována za symbol francouzské námořní moci. Nyní se Paříž připravuje na její nástupkyni, projekt PANG (Porte-Avions de Nouvelle Génération). Letadlová loď PANG má být znatelným technologickým skokem vpřed. S výtlakem přes 75 000 tun překoná původní plavidlo téměř o třetinu. Na délku má měřit 310 metrů a bude disponovat dvěma jadernými reaktory K22, které zajistí provoz bez nutnosti čerpání paliva po celou životnost plavidla.
Francie chápe letadlovou loď nejen jako nástroj vojenské moci, ale i jako symbol suverenity a schopnosti globální projekce síly. PANG je součástí širší strategické vize prezidenta Emmanuela Macrona o „strategické autonomii Evropy“ a posílení obranyschopnosti EU bez plné závislosti na USA. Podpora jaderného pohonu a domácí výroby (hlavními dodavateli jsou Naval Group, TechnicAtome, Dassault Aviation a další) posiluje francouzský obranný průmysl a vytváří tisíce pracovních míst.
Zdroj: TheDefensePost
Autor/Licence fotografie: Letadlová loď PANG, Naval Group

